NEWS

Droga zatrzymania a czas reakcji kierowcy

Czas hamowania to pojęcie kluczowe dla kierowcy. Częstokroć decyduje bowiem o życiu kierującego lub osób znajdujących się na jezdni czy przejściu dla pieszych.

Całkowita długość drogi hamowania to suma drogi przejechanej przez samochód w „czasie reakcji kierowcy”, od momentu naciśnięcia hamulca do momentu rozpoczęcia procesu zwalniania oraz momentu rozpoczęcia zwalniania do momentu całkowitego zatrzymania. Czas reakcji kierowcy to średnio 1 sekunda, a samochód jadący z prędkością 90 km/h przejeżdża w tym czasie ok. 25 metrów bez zmiany prędkości. Sama skuteczność hamowania zależy przede wszystkim od jakości nawierzchni, a także czy jest ona sucha, czy też mokra oraz pozioma, czy też skierowana w górę. Efektem tego nawet niewielki spadek terenu powoduje, że droga hamowania znacznie się wydłuża. Podobnie dzieje się, kiedy jedziemy po nierównościach. Wtedy droga hamowania jest dłuższa, gdyż auto traci nieustannie styczność z podłożem, przez co dużo słabiej wykorzystywana jest siła tarcia.

W przypadku hamowania pojazdem ciężarowym niebagatelne znaczenie mają następujące czynniki:

Sposób załadowania ładunku- dociążenie poszczególnych osi oraz kół,

Przemieszczanie się ładunku podczas ostrego hamowania a także przesunięcie środka ciężkości w razie przechyłów,

Falowanie ładunków płynnych i półpłynnych oraz przemieszczanie się ładunków sypkich,

Użycie dodatkowych hamulców,

Umiejętność hamowania z asystentem siły hamowania.

O tym, jak długo będziemy hamować, decyduje także sprawność układu hamulcowego. Ta spada przy każdym ostrym hamowaniu. Szczególnie jeśli proces hamowania występuje przy zjeżdżaniu pojazdu z góry na dół. Ostatecznie droga hamowania zależy od naszych indywidualnych umiejętności i doświadczenia. Te można zdobyć, zapisując się na specjalistycznej kursy. Nauka jazdy w trudnych warunkach to nie tylko podstawowe ćwiczenia koordynacyjnej czy nauka wychodzenia z poślizgu, ale też właśnie jazda na płycie poślizgowej oraz nauka hamowania na nawierzchniach śliskich i opanowanie czterech podstawowych technik hamowania pojazdu. Bardzo przydatną umiejętnością, której podstawy możemy poznać na tego typu kursie, jest hamowanie na łukach przy założeniu śliskości powierzchni. Dowiemy się tam, jak zachowuje się samochodu na łuku i czym charakteryzuje się podsterowność i nadsterowność auta. Możemy się też samodzielnie przekonać czym różni się hamowanie z systemem ABS i bez niego. Żelaznym punktem nauki jest też oczywiście hamowanie przy jednoczesnym omijaniu przeszkody na drodze.

Created with by KucharskiWebdeveloper

Top